هارد چیست؟

همانطور که می دانید هارد دیسک یا هارد درایو، وسیله ای است برای ذخیره اطلاعات؛ این اطلاعات شامل سیستم عامل، نرم افزارها و سایر فایل‌های شخصی است. غالبا هارد دیسک ها را با نام HDD می‌شناسیم.

هارد استوک

HDD

Hdd مخفف کلمه hard disk drive است که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال عمر دارد . در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد. امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه میباشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنست که این نوع از هارد ها هزینه ی کمی داشته و در ازای قیمتی مناسب می توانند اطلاعات زیادی را برای شما نگهداری کنند.

ssd

 نوع دیگری از هاردها در بازار وجود دارد که به سرعت بالاتر معروف هستند و SSD نام دارند. SSD   خلاصه شده کلمه Solid State Drive یا دیسک  حالت جامد میباشد یا به زبان ساده تر میتوان گفت SSD  نسخه به روزتر و با سایز بزرگتر فلش مموری است و همانطور که میدانید بر خلاف HDD  ها دیگر هیچ بخش متحرکی در SSD  ها  وجود ندارد. SSD  ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND  تولید می شوند.

هارد اس اس دی گناوه

 

تفاوت هارد HDD و SSD

در این بخش تفاوت های اساسی بین هارد های HDD و SSD را بررسی می کنیم که مطمنا در بهترین انتخاب شما کمک شایانی خواهد کرد.

ویژگیSSD (Solid State Drive)HDD (Hard Disk Drive)
مصرف انرژی مصرف انرژی کمترانرژی بیشتری مصرف می کند
قیمت و هزینهگران حدود 2 دهم دلار برای هر گیگارزان حدود 3 صدم دلار برای هر گیگ
ظرفیتمعمولاً برای نوت بوک بزرگتر از 1 ترابایت نیست. حداکثر 4 ترابایت برای دسکتاپمعمولاً حداکثر 2 ترابایت برای نوت بوک. حداکثر 10 ترابایت برای دسکتاپ
سرعت بوت شدن سیستممیانگین 10 الی 13 ثانیهمیانگین 30 الی 40 ثانیه
نویزچون بخش متحرکی وجود ندارد بدون صدادارای نویز به دلیل بخش متحرک
لرزشبدون لرزشدارای لرزش
گرمای تولیدیمصرف برق کمتر و بدون قطعات متحرک بنابراین گرمای کمی تولید می شودHDD گرمای زیادی تولید نمی کند، اما به دلیل قطعات متحرک و مصرف انرژی بیشتر، مقدار قابل اندازه گیری گرمای بیشتری نسبت به SSD خواهد داشت.
سرعت کپی و رایت فایل معمولاً بالای 200 مگابایت بر ثانیه و تا 550 مگابایت بر ثانیه برای درایوهای پیشرفتهمحدوده می تواند از 50 تا 120 مگابایت بر ثانیه باشد
سرعت باز کردن فایل تا 30٪ سریعتر از اچ دی دی کندتر از اس اس دی
 مرکز لپ تاپ جنوب منبع: storagereview.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.